Aktualności
„Portale społecznościowe – narzędzie do walki z cyberprzemocą czy środowisko jej rozwoju?” – XXXIV Debata Oksfordzka
21 lutego 2024
Cyberprzemoc staje się w obecnych czasach coraz bardziej powszechnym zjawiskiem. Niestety, agresywne zachowania czy niebezpieczeństwa czyhające w sieci negatywnie odbijają się na ich odbiorcach. Jaką rolę w tym szerokim zjawisku odgrywają portale społecznościowe? Na ten temat debatowali mówcy XXXIV Debaty Oksfordzkiej, zrealizowanej w ramach międzynarodowego projektu “Stand by me. Razem przeciw przemocy ze względu na płeć”. Głównymi inicjatorami wydarzenia były: I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Czarnieckiego w Chełmie oraz Szkolny Klub Debat Oksfordzkich, natomiast współorganizacją zajęli się: Amnesty International, Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Chełmie, a także Szkolna Grupa Praw Człowieka z I LO.
Debata rozpoczęła się o godzinie 10.00 w auli I Liceum Ogólnokształcącego w Chełmie w obecności publiczności oraz wyjątkowych gości, wśród których znaleźli się: p. senator RP dr hab. Józef Zając, p. dr Beata Fałda – prorektor ds. rozwoju PANS w Chełmie, p. dr Iwona Lasek – Surowiec – kierownik Katedry Stosunków Międzynarodowych PANS w Chełmie, p. mgr Adam Szczepaniuk – pracownik Katedry Nauk o Bezpieczeństwie PANS w Chełmie i p. Agnieszka Walewska – Maksymiuk – dyrektor Departamentu Oświaty Urzędu Miasta Chełm. Przybyli również do nas goście z Komendy Miejskiej Policji w Chełmie: p. podinsp. Jarosław Chmielewski, p. podkom. Marek Rzeszut, p. sierż. szt. Angelika Głąb – Kunysz, p. sierż. szt. Patryk Greniuk, p. asp. Katarzyna Kaszuba. Na debacie pojawiły się też p. Justyna Kuzar – Dembele – koordynatorka szkolnych grup praw człowieka oraz sieci edukacji i aktywizmu Amnesty Polska wraz z p. Dominiką Sokołowską – koordynatorką projektu edukacyjnego “StandByMe – razem przeciw przemocy ze względu na płeć” w Amnesty Polska. Gościliśmy również delegacje Szkół Podstawowych nr 5 i 6 w Chełmie oraz ze Szkoły Podstawowej w Żółtańcach wraz z opiekunami. Relację z wydarzenia prowadził redaktor “Kuriera Lubelskiego”.
Pani Halina Smyk – dyrektor I LO otwarła debatę i powitała wszystkich zgromadzonych, następnie głos zabrał p. podinsp. Jarosław Chmielewski – zastępca Komendanta Miejskiego Policji w Chełmie. Nad całością wydarzenia czuwała marszałek Małgorzata Gaj vel Demczuk, która profesjonalnie poprowadziła debatę. W pierwszej kolejności głos zabrała drużyna „tezy” brzmiącej: “Portale aktywnie działają, aby zwalczać przemoc”, a swoich racji w tej grupie bronili: Wiktoria Hajduk – uczennica klasy II a, Maurycy Ostasz z kl. I e, Katarzyna Żołnierek – z kl. III d oraz Weronika Koman z kl. II a. Przekonującymi argumentami, jakie wytoczyli mówcy tej drużyny, było to, iż media społecznościowe próbują ograniczyć niebezpieczne treści do minimum, a duże platformy, takie jak np. Facebook, współpracują z organami ścigania cyberprzestępczości na co dzień. Zespół „tezy” bazował także na algorytmach internetowych działających na rzecz bezpieczeństwa w social mediach, jednak z jego zdaniem nie zgadzali się oponenci. Według grupy „antytezy”, w której mówcami byli: Antonina Kolenda z kl. I d, Natalia Błaszczuk z kl. III d, Seweryn Szarpak z kl. II d oraz Mikołaj Fik z kl. II a, portale robią niewiele w walce z cyberprzemocą lub potęgują to zjawisko. Większa pewność siebie wywoływana przez anonimowość, jaką oferują social media, sprawia, że niektórzy użytkownicy wykorzystują ją do szerzenia nienawiści, a portale są środowiskiem, gdzie wielu młodych ludzi może spotkać się z licznymi hasztagami, pod którymi ukryte są treści autodestrukcyjne czy też pornograficzne. Ponadto normalizowanie myśli samobójczych czy też chorób psychicznych, takich jak depresja, czego podejmują się social media, jest bardzo niepokojące i doprowadziło już do wielu tragicznych sytuacji. Właśnie takie argumenty wytaczali w debacie mówcy drużyny „antytezy”. Trzeba zaznaczyć, że oba zespoły wykazały się wysokim poziomem umiejętności retorycznych, które mogły rozwinąć dzięki przydzielonym im opiekunom – nauczycielom informatyki: grupą „tezy” kierował p. Jacek Kozłowski, natomiast pracą grupy „antytezy” – p. Mariusz Maciuk. Należy dodać, że mówcy i nauczyciele informatyki na tydzień przed debatą skorzystali ze spotkań z konsultantami: p. mgr Adamem Szczepaniukiem, p. sierż. szt. Patrykiem Greniukiem i p. asp. Katarzyną Kaszubą.
Werdykt, zważywszy na pasjonującą bitwę słowną i świetne przygotowanie mówców obu drużyn pod względem merytorycznymi, nie był wcale prosty. Dość dodać, że sędziowie pobili rekord wszech czasów w długości obrad. Ostatecznie jury w składzie: p. Halina Smyk, p. Justyna Kuzar – Dembele, p. Dominika Sokołowska, p. Adam Szczepaniuk i p. Patryk Greniuk, zwycięstwo przyznało grupie antytezy. I miejsce wraz z tytułem mistrza debaty przypadło Natalii Błaszczuk, II miejsce zajął Maurycy Ostasz, a III miejsce – Seweryn Szarpak.
Po zakończonej debacie wystąpili eksperci. Pani sierż. sztab. Angelika Głąb – Kunysz przedstawiła problem cyberprzemocy w świetle prawa, p. Dominika Sokołowska przybliżyła uczestnikom spotkania sposób działania organizacji Amnesty Polska na rzecz bezpieczeństwa w Internecie oraz opowiedziała o istocie zwalczania tak powszechnego w obecnych czasach hejtu, z kolei p. Justyna Kuzar – Dembele skłoniła do autorefleksji na temat treści, które są publikowane w Internecie przez nas samych. Dodatkowo p. mgr Adam Szczepaniuk skupił się na znaczeniu walki z cyberprzemocą.
Całe wydarzenie objęte było patronatem Komendy Miejskiej Policji w Chełmie, „Kuriera Lubelskiego”, „Nowego Tygodnia”, „Super Tygodnia Chełmskiego” oraz Radia Bon Ton. Sponsorami byli: p. senator RP dr hab. Józef Zając, Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Chełmie, Amnesty Polska i Rada Rodziców w I Liceum Ogólnokształcącym im. Stefana Czarnieckiego w Chełmie.
O wysoki poziom, a także profesjonalne przygotowanie XXXIV Debaty Oksfordzkiej zadbały p. Teresa Kurzępa – nauczycielka języka polskiego i opiekun Klubu Debat Oksfordzkich – oraz p. Katarzyna Dobrakowska – nauczycielka historii i wiedzy o społeczeństwie oraz opiekun Akademickiego Koła Naukowego w I LO w Chełmie. W przygotowaniach ogromną pomocą wykazali się również uczniowie klas II a, III d, I e, I c.
Relacja w “Super Tygodniu Chełmskim” – [ZOBACZ] [ZOBACZ]
Relacja w “Kurierze Lubelskim” – [ZOBACZ]
Relacja w serwisie “chelm.naszemiasto.pl” – [ZOBACZ]
Fot.: Mariusz Ogrodnik (PANS w Chełmie)
Powrót