Aktualności
Pouczająca lekcja biologii
16 czerwca 2021
Mimo pandemii i reżimu sanitarnego udało się przygotować i przeprowadzić lekcję biologii, na której uczniowie klasy I a pod czujnym okiem swojego nauczyciela przedmiotu, p. Anny Jonak, wykonywali i omawiali doświadczenia. Niezwykle ważnym elementem kształcenia biologicznego jest rozwijanie zdolności krytycznego myślenia oraz umiejętności poznawania świata za pomocą odpowiednio zaplanowanych i udokumentowanych obserwacji czy pokazów wykonywanych przez ucznia samodzielnie, a nie tylko przez nauczyciela. Ważne, by takie pojęcia jak „problem badawczy”, „hipoteza”, „próba badawcza i kontrolna” młodzież poznawała zarówno teoretycznie jak i w praktyce. Ciekawe obserwacje i doświadczenia są najlepszym sposobem na to, by rozwijać w młodych ludziach zainteresowania biologią, naukami przyrodniczymi i chęć samodzielnego poznawania ich tajników. Niezależnie od tematyki doświadczenia istotą jego realizacji powinno być omówienie z uczniami podstaw metodyki badań naukowych, począwszy od sformułowania problemu badawczego, przez postawienie hipotezy badawczej, planowanie doświadczenia (określenie obiektu, próby badawczej i kontrolnej, sposobu, miejsca i czasu wykonania eksperymentu), skończywszy na zapisaniu wyników, sformułowaniu wniosków i końcowej weryfikacji hipotezy badawczej. Dopiero w ten sposób wymagania ogólne dotyczące znajomości metodyki badań biologicznych będą w pełni zrealizowane.
Powrót