Aktualności
Warsztaty oksfordzkie z dr. Grzegorzem Gilem
02 czerwca 2023
Debatowanie szczyci się szlachetnością celu, któremu służy odkrywanie prawdy. Wymaga jednak cierpliwości, rozważności oraz ciekawości. Takie same wartości są zakorzenione w duchu czarniecczyków – udowadnia to czapla, która jest symbolem tych cech. Debatowanie okazuje się więc być nierozłączne z tożsamością naszej szkoły i dlatego do tej pory udało nam się zorganizować aż XVIII debat oksfordzkich.
Jak walczyć wzorem Stefana Czarnieckiego, ale słowem – nie szablą? Cierpliwość nakazuje nie spoczywać na laurach i ciągle się kształcić – w związku z tym gościliśmy p. Grzegorza Gila – doktora nauk politycznych Katedry Bezpieczeństwa Międzynarodowego, opiekuna Koła Naukowego Debat Oksfordzkich UMCS i sędziego mistrzostw Polski – który przeprowadził warsztaty z debat oksfordzkich w auli szkolnej dla ich dotychczasowych uczestników – 25 uczniów klas I – III. Czarniecczycy poznali esencjonalny model świetnego debatowania od mistrza, przygotowując się w ten sposób do reprezentowania szkoły w debatach ogólnopolskich. Między innymi nauczyli się, że argumenty powinno się ważyć, a nie liczyć – istotna jest więc jakość, nie ilość. Poza tym uczestnicy warsztatów poznali rolę każdego mówcy drużyny w debacie oksfordzkiej: m. in. zrozumieli, że zadaniem pierwszego z nich jest przede wszystkim zdefiniowanie problemu i pojęć; drugi “bombarduje” przeciwników argumentami; trzeciemu przypada rola zawodowego snajpera, który bezlitośnie zbija argumenty przeciwników, a ostatni mówca działa jako “stronniczy sędzia” swojej drużyny, który jednocześnie podsumowuje wypowiedzi wszystkich poprzedników.
Debatowanie to nad wyraz przydatna umiejętność – otwiera umysł, uczy krytycznego myślenia i – w słowach p. Grzegorza Gila – “jest miejscem, gdzie można wydobyć z siebie kreatywność”. Jednakże korzyści wyciągnięte z warsztatów, o czym zgodnie mówią uczniowie, nie kończą się na tym – w drugiej części spotkania zostali podzieleni na cztery grupy, aby wypracować to, co w debatowaniu najtrudniejsze – określić tezę i zgromadzić argumenty „za” i „przeciw” – a następnie zaprezentować to przed pozostałymi grupami. O precyzji i mistrzostwie sztuki, z jaką zostało wykonane to zadanie, świadczy fakt, że opracowane podczas zajęć materiały zostaną wykorzystane na kolejnej debacie organizowanej w I Liceum Ogólnokształcącym im. Stefana Czarnieckiego w Chełmie. Warto dodać, że współpraca z Kołem Naukowym Debat Oksfordzkich uczelni lubelskiej będzie kontynuowana w następnym roku.
Za organizację warsztatów odpowiedzialna była p. Teresa Kurzępa – nauczycielka języka polskiego i opiekunka Klubu Debat Oksfordzkich w I LO.
Fot.: Marzena Postój