Aktualności
Debata oksfordzka o prawach dziecka
12 kwietnia 2018
Czy każde dziecko ma prawo do wszechstronnego rozwoju? Czy dzieciństwo to najszczęśliwszy okres w życiu człowieka? Przed takimi dylematami stanęli mówcy II w bieżącym roku szkolnym debaty…
Wydarzenie miało miejsce 12 kwietnia w ramach miejskiego projektu „Rok 2018 Rokiem Praw Dziecka w Mieście Chełm”. Oprócz uczestników debaty, tworzących grupy „tezy” oraz „antytezy”, pojawili się goście specjalni: Teresa Kiwińska – dyrektor I LO, Beata Wójcik – inspektor Wydziału Oświaty Urzędu Miasta Chełm, Jolanta Gierasimiuk – dyrektor Wydziału Spraw Społecznych Urzędu Miasta Chełm, Piotr Czarniecki – pedagog Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej Nr 2 w Chełmie, a także osoby, których dotyczył temat debaty, czyli dzieci z Przedszkola Miejskiego Nr 6 wraz z opiekunem – Patrycją Oliwiak – Pilipczuk. Największe zainteresowanie i emocje widzów wzbudził udział najmłodszych gości, którzy definiowali filozoficzne pojęcia: „szczęście”, „beztroskie dzieciństwo”, „idealny świat”. Dzieci wykazały się nieprzeciętną wiedzą – padały odpowiedzi dotyczące spełniania marzeń jako źródła szczęścia, a także ekologii, która przyczynia się do jakości naszego życia. Przedszkolaki poza zdolnościami humanistycznymi odkryły przed nami swoje talenty plastyczne i przeniosły wszystkich w świat barwnych impresji.
W czasie gdy najmłodsi mozolnie pracowali nad swoimi małymi dziełami sztuki, trwała debata, której temat brzmiał: „Społeczeństwo XXI wieku daje dziecku możliwość do wszechstronnego rozwoju”. Do dyskusji stanęły dwie grupy w składzie: Michał Kowalczuk z kl. I f, Szymon Pawłowski z kl. I a, Patrycja Kubina z kl. I d – grupa „tezy”, a także zespół „antytezy”: Filip Gębicki z kl. I f, Daniel Cichocki z kl. I g, Mateusz Mazur z kl. I f. Licealiści poruszyli w swych wypowiedziach kwestie stypendiów przyznawanych najzdolniejszym uczniom, rozwoju formacji edukacyjnych w krajach Trzeciego Świata, na terenach objętych nasilonymi konfliktami zbrojnymi lub w społeczeństwach z podziałami hierarchicznymi. Jak wynika z rozważań licealistów, duża część krajów w mniejszym stopniu rozwiniętych oraz rejony dotknięte wojnami nie mogą zapewnić młodym osobom możliwości kształcenia się, choć z pomocą przychodzą światowe potęgi.
Frapującym przerywnikiem między debatami był wernisaż prac plastycznych na temat idealnego dzieciństwa. Dzieci chętnie podjęły rolę przewodników po wystawie i opowiadały o swoich pracach. Jazda konna, spokojne, bezpieczne miasta oraz szczęśliwe rodziny, wielobarwne tęcze to motywy dominujące w pracach przedszkolaków.
Drugi temat debaty brzmiał „Dzieciństwo to beztroski i szczęśliwy okres w życiu człowieka”. Grupę „tezy” utworzyli: Magdalena Bukowska z kl. I a, Wiktoria Raczyńska z kl. I a, Dawid Bożek z kl. I f, a w skład zespołu „antytezy” weszły: Natalia Błachnia z kl. I a, Aleksandra Sawa z kl. I f, Adrianna Zając z kl. I a. Odważnie omawiano niezwykle trudną sytuację najmłodszych w Korei Północnej, próby zdobycia pożywienia i codzienną walkę o przetrwanie. Wywołano kwestię, jak indywidualnym okresem w życiu każdego człowieka jest dzieciństwo oraz wiążące się z nim wchodzenie w czas dorastania, który niejednokrotnie przynosi młodzieży złe doświadczenia. Dzieci w świecie współczesnym otoczone są przez mass media, często narzucające ideały piękna, takie jak szczupła sylwetka, a także destrukcyjne sposoby do jej uzyskania (bulimia czy anoreksja). Rosnąca popularność przyjaźni internetowych, czasami zawieranych w sposób nieostrożny i niebezpieczny, lub nieodpowiednie treści pornograficzne to codzienne zagrożenia dla nieletnich, korzystających z możliwości wirtualnego świata. Poddano też refleksji niezapomniane chwile zabawy w piaskownicy, beztroskę pierwszego okresu w życiu człowieka, bezcenne pierwsze sukcesy, czego, jak mówili licealiści, nie każde dziecko ma szansę doświadczyć, na przykład z powodu doznawanej przemocy, z jaką musi mierzyć się w szkole lub domu.
Ostateczne podsumowanie wyłoniło zwycięską grupę – zespół „antytezy” drugiej debaty. Jury, w skład którego wchodzili prawdziwi eksperci w zakresie pedagogiki i praw człowieka: Jolanta Gierasimiuk – dyrektor Wydziału Spraw Społecznych Urzędu Miasta Chełm, Piotr Czarnecki – pedagog Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej Nr 2 w Chełmie, Marta Sadowska – opiekunka Samorządu Uczniowskiego i nauczycielka w I LO oraz Katarzyna Dobrakowska – nauczycielka I LO i opiekunka Szkolnej Grupy Amnesty International, z uznaniem wypowiedziało się na temat warsztatu szkolnych mówców. Na zakończenie wyróżniono jeszcze dwoje uczestników, a mianowicie Magdalenę Bukowską z kl. I a, obwołując ją mistrzynią debaty, oraz Michała Kowalczuka z kl. I f, nadając mu tytuł wicemistrza.
Warto podkreślić, że nad sprawną organizacją II debaty oksfordzkiej w tym roku szkolnym czuwali uczniowie kl. I a: Kornelia Goszczyńska, Katarzyna Dobrowolska, Julia Kowalczyk, Aleksandra Mroczko.
Tekst: Klaudia Hołub
Fot.: Aleksandra Brudnowska