Bezpieczni w finansach osobistych
Bezpieczne banki i gotówka, cyberzagrożenia, prawa konsumenckie… – te oraz inne zagadnienia nieobce są czarniecczykom. W grudniu 2021 roku uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Czarnieckiego w Chełmie przystąpili do II edycji ogólnopolskiego programu organizowanego przez Narodowy Bank Polski pt. “Złote Szkoły NBP”. Jego celem jest zachęcanie uczniów oraz nauczycieli do działań kształtujących bardzo ważne i przydatne kompetencje ekonomiczne.
Tegoroczny temat projektu nosi tytuł: “Bezpieczni w finansach osobistych”. Zadanie realizuje uczniowska Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej z klasy I c w składzie: Martyna Greszta, Anna Kamola, Weronika Kawalec, Monika Lewińska, Marcela Rak, Paulina Struska, Michał Styk, Jakub Świadysz, Aleksandra Wronka, Marek Wysokiński pod kierunkiem p. Katarzyny Stojeckiej oraz p. Teresy Kurzępy. Przed młodymi ekonomistami ambitne, kreatywne i atrakcyjne zadania, m. in. ekonomiczna debata oksfordzka w językach polskim i angielskim, a także lekcje, warsztaty, prelekcje, konsultacje czy konkursy. Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej nie zamyka się na współpracę i zaprasza do realizacji zaplanowanych działań uczniów innych klas naszego liceum, Klub Debat Oksfordzkich, Akademickie Koło Naukowe i, co bardzo istotne, w roli ekspertów, konsultantów czy mentorów pracowników naukowych i studentów PWSZ-u w Chełmie oraz pracowników Banku Santander Polska SA.
Trzymajcie za nas kciuki!
AKTUALNOŚCI
Rozbicie banku i wielka wygrana, czyli podsumowanie programu ”Złote Szkoły NBP”
11 października 2022 r. w auli I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Czarnieckiego w Chełmie odbyło się uroczyste podsumowanie ogólnopolskiego projektu “Złote Szkoły Narodowego Banku Polskiego. Bezpieczni w finansach osobistych”. W uroczystości uczestniczyli wyjątkowi goście, a wśród nich między innymi: Senator Rzeczypospolitej Polskiej – p. prof. dr hab. Józef Zając, Protektor ds. studenckich Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Chełmie – p. dr Beata Fałda, pracownik departamentu Oświaty Miasta Chełm – p. Małgorzata Godyńska oraz p. Ewa Lik – Matuła starszy wizytator z chełmskiej delegatury Kuratorium Oświaty w Lublinie.
Realizacja projektu rozpoczęła się w grudniu ubiegłego roku, co przybliżyli publiczności prowadzący imprezę – Monika Lewińska i Kamil Siatka, uczniowie klasy II c. Możemy być dumni z naszych Ambasadorów, którzy rozbili bank niczym filmowy Kwinto, opracowując i realizując plan doskonały, i wrócili z tarczą, bo pomimo rywalizacji z niemal 115-tysięczną konkurencją z całej Polski w trzech kategoriach („lekcje z ekonomią”, „debata”, „warsztaty”), szkoła zwyciężyła w kategorii “debata”, zdobywając zaszczytny tytuł “Złotej Szkoły”, statuetkę oraz nagrodę pieniężną w wysokości 4000 zł.
Prowadzący w zajmujący sposób zaprezentowali wszystkie działania oraz produkty końcowe projektu uczniów, a w szczególności zadania dotyczące dwujęzycznej debaty ekonomicznej wyróżnionej przez jury konkursu. Finał podsumowania był bardzo ekscytujący. Pani dyrektor Halina Smyk uhonorowała Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej z klasy II c nagrodami, a następnie głos zabrali p. Ewa Lik – Matuła i p. Józef Zając, chwaląc młodzież “Czarnieckiego” za podejmowanie ambitnych zadań wykraczających poza program nauczania w szkole. Warto było czekać do samego końca imprezy, ponieważ wydarzenie uświetnił klimatyczny występ muzyczny w wykonaniu uzdolnionych artystycznie uczniów naszego liceum w składzie: Iga Babicz, Izabela Lenart, Gabriela Kamińska, Paweł Niemiec i Seweryn Szarpak. A w ciekawych rozmowach przy kawie i torcie po części oficjalnej młodzież oraz goście mogli wymieniać się spostrzeżeniami i doświadczeniami zdobytymi we wspólnej pracy.
Wydarzenie było również okazją do złożenia serdecznych gratulacji uczniom, ale i nauczycielom zaangażowanym w projekt. Zapewne gdyby nie ich przewodnictwo, przedsięwzięcie nie okazałoby się aż takim sukcesem. Dlatego należy wspomnieć, że promotorkami tego projektu były p. Katarzyna Stojecka oraz p. Teresa Kurzępa, które czuwały nad całością i motywowały uczniów do kolejnych działań. Ponadto w kategorii „lekcje z ekonomią” współpracowali w projekcie: p. Agata Berezecka (nauczycielka języka angielskiego), p. Marzanna Chaciuk (nauczycielka języka angielskiego), p. Bartosz Janiszewski (nauczyciel historii), p. Katarzyna Kowalska (pracownik banku Santander S.A.), p. dr Emilia Ordyniec (pracownik naukowy PANS-u), p. Teresa Mościcka (nauczycielka geografii) i p. Katarzyna Stojecka (nauczycielka matematyki). W kategorii „debata” pracowały z uczniami: p. dr Lasek – Surowiec (pracownik naukowy PANS-u), p. dr Emilia Ordyniec (pracownik naukowy PANS-u), p. Teresa Kurzępa (nauczycielka języka polskiego), p. Katarzyna Stojecka (nauczycielka matematyki) i p. Aldona Klejmont (nauczycielka języka angielskiego). W kategorii „warsztaty” pracę nadzorowała p. Katarzyna Stojecka. Wszystkie wyżej wymienione osoby włożyły wiele wysiłku w podjęte zadania, za co należą im się słowa uznania.
Szczerze liczymy na to, że w następnej edycji projektu klasy ekonomiczne naszej szkoły zdobędą kolejne wyróżnienia.
Fot.: Patrycja Gaj vel Demczuk
Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej nagrodzona
Fo.: Patrycja Gaj vel Demczuk
Mamy to!
28 kwietnia 2022 roku Narodowy Bank Polski ogłosił zwycięzców II edycji programu „Złote Szkoły NBP” skierowanego do nauczycieli i uczniów. Tegoroczna edycja odbyła się pod hasłem „Bezpieczni w finansach osobistych”. W programie wzięło udział ponad 115 tysięcy uczestników, w tym 645 nauczycieli. Wspólnie zrealizowali 4084 zadania, w tym lekcje z ekonomią, debaty szkolne oraz warsztaty uczniowskie. Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej z klasy I c w składzie: Martyna Greszta, Anna Kamola, Weronika Kawalec, Monika Lewińska, Marcela Rak, Paulina Struska, Michał Styk, Jakub Świadysz, Aleksandra Wronka, Marek Wysokiński pod kierunkiem p. Katarzyny Stojeckiej oraz p. Teresy Kurzępy otrzymała wyróżnienie w kategorii „Debata Szkolna” i wywalczyła nagrodę w wysokości 4000 zł. Nasza szkoła uzyskała ponadto tytuł „Złotej Szkoły NBP”. Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!
Jak są chronione depozyty w bankach?
W przysłowiowej skarpecie czy w innym miejscu jest najbezpieczniej przechowywać pieniądze? Takim zagadnieniem zaabsorbowała młodych ekonomistów p. dr Emilia Ordyniec – wykładowca Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie – podczas zajęć, które poprowadziła dla klasy ekonomicznej. Spotkanie odbyło się 11 lutego 2022 r. w formie on-line, jednak nie przeszkodziło to w najmniejszym stopniu, aby przekazać wiedzę praktyczną i przystępną na temat bezpieczeństwa naszych środków. Uczestnicy zajęć dowiedzieli się o istnieniu ważnego podmiotu, jakim jest Bankowy Fundusz Gwarancyjny: kiedy powstał?, jak działa? i co obejmuje? Nauczyli się także, jak wygląda procedura wypłaty środków z takiego funduszu, poznali wyjątkowe okoliczności, w których zasady wypłacania środków nieco się zmieniają. Dodatkowo prowadząca podkreśliła kwestię różnych składek na BFG i tego, że niektóre instytucje bankowe działają pod więcej niż jedną marką handlową. Zajęcia poszerzyły wiedzę specjalistyczną młodzieży w zakresie bankowości. Teraz nasi uczniowie mogą już bardziej świadomie patrzeć na nie tylko swoje oszczędności, oceniając stopień ich bezpieczeństwa.
O dziejach nie tylko polskiej bankowości
„Historia pieniądza i bankowości w Polsce oraz na świecie” – to zagadnienie zagłębili podczas lekcji historii Ambasadorzy Edukacji Ekonomicznej, czyli uczniowie klasy I c naszego liceum. 26 i 27 stycznia 2022 r. w ramach II edycji programu ,,Złote Szkoły NBP” wybrane zespoły uczniowskie przedstawiały uprzednio przygotowane przez siebie prezentacje, mające przybliżyć klasie, jak ewoluowały pieniądze oraz ich wartość na przestrzeni dekad, wieków i epok. Pierwsza grupa (Aleksandra Czyż i Monika Lewińska) w oryginalny sposób zaprezentowała historię “pionierskich” pieniędzy i początków bankowości od okresu pierwszych tzw. ,,płacideł’’ do epoki średniowiecza. Drugi zespół (Paulina Struska i Jakub Świadysz) przedstawił informacje na temat ewolucji pieniądza i rozwoju bankowości od nowożytności do czasów obecnych. Podczas tych frapujących zajęć uczniowie poszerzyli swoją wiedzę na temat wyglądu i funkcjonowania pieniędzy w pierwszych cywilizacjach i na ziemiach polskich. Poznali również bogatą historię bankowości. Po zakończeniu prezentacji inne cenne informacje przekazał uczniom profesjonalny numizmatyk – p. Bartosz Janiszewski – nauczyciel historii. Ta nietypowa lekcja historii pozwoliła uczniom przyswoić wiele interesujących informacji, które z pewnością zachęciły ich do zgłębienia zagadnienia pieniędzy jako środka płatniczego nie tylko pod względem historycznym.
„How to open a bank account”, czyli lekcja o bankowości i pieniądzach
Projekt „Złote Szkoły NBP” w I LO w Chełmie rozpędza się. Drużyny Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej nie zatrzymuje nawet przejście szkół na naukę zdalną. W czwartek 27 stycznia 2022 roku uczniowie klasy I c wzięli udział w lekcji języka angielskiego (prowadzonej z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość) o temacie: “Opening a bank account”. Na zajęciach uczyliśmy się pisać formalny list bądź wiadomości e-mail z prośbą o otwarcie konta bankowego. Wiedzę na ten temat przekazały nam p. Agata Berezecka i p. Marzanna Chaciuk – lektorki języka angielskiego, którym serdecznie dziękujemy. Na początku zajęć utrwaliliśmy słownictwo dotyczące bankowości. Poznaliśmy takie zwroty, jak: “to insuresomething”, “to take out a loan” i wiele innych. Wysłuchaliśmy praktycznych dialogów i uzupełniliśmy rozmowy dotyczące otwierania konta bankowego. Wykorzystaliśmy jednocześnie słownictwo, takie jak: “creditcard”, “discounts” czy “database”. Omówiliśmy również poprawną kolejność elementów w oficjalnym liście i e-mailu, zaczynając od zwrotu do odbiorcy “Dear Sir/Madame”, a kończąc na zwrocie grzecznościowym “Yoursfaithfully”.
Lekcja ta była dla nas bardzo ciekawa i przydatna. Dowiedzieliśmy się, jak powinien wyglądać oficjalny list lub e-mail poruszający temat założenia konta bankowego i tego, jakie niezbędne elementy powinny się w nim znaleźć. Teraz pozostaje nam tylko wykorzystać tę wiedzę w praktyce, na przykład podczas ewentualnego dłuższego pobytu za granicą.
Bezpieczna “sieć” dla naszych banknotów – warsztaty
Jak rozpoznać fałszywy banknot? Jak błyskawicznie mogą opróżnić nasze konta szybkie pożyczki? W co najlepiej inwestować? Te “złote” informacje 26 stycznia 2022 r. uczniowie klasy I c przyswajali i “zamykali” w swoich sejfach wiedzy podczas kolejnej odsłony projektu “Bezpieczni w finansach osobistych”, czyli w cyklu profesjonalnych warsztatów.
Wyznaczeni moderatorzy podjęli się ambitnej pracy przygotowania zajęć – “burza mózgów”, wielogodzinne konsultacje, zaaranżowanie zadań i opracowanie materiałów zaowocowało. Tego dnia pod kierunkiem koordynatorki, p. Katarzyny Stojeckiej, pięć kreatywnych zespołów pracowało nad poważnymi tematami ekonomicznymi. Wydarzenie uświetniła swoją obecnością i wsparciem merytorycznym p. dyr. Halina Smyk. Pierwsza grupa – Weroniki Kawalec i Marceli Rak – przybliżyła nam istotę pieniądza w postaci gotówki, a także sposoby rozpoznawania fałszywych banknotów. Drugi zespół – Jakuba Świadysza i Moniki Lewińskiej – wprowadził nas w temat zasad bezpieczeństwa korzystania z bankowości elektronicznej. Trzeci – Pauliny Struskiej i Martyny Greszty – odkrył zagrożenia związane z “produktami finansowymi oferującymi wysoką stopę zwrotu”. Drużyna Marka Wysokińskiego i Michała Styki odkryła niebezpieczeństwa i tajemnice, jakie w sobie skrywają tzw.”chwilówki”. Natomiast Aleksandra Wronka i Anna Kamola z kolegami realizowali temat: “Sztuka zawierania zobowiązań finansowych”. Jak zaprezentowała się młodzież w działaniu? Znakomicie. Interesujące prezentacje, instruktaż oraz filmy były wstępem do twórczego i praktycznego działania zespołów – rozwiązywania problemów natury ekonomicznej, które stworzyli dla nas prowadzący. Pod koniec warsztatów podzieliliśmy się rozwiązaniami, które zwizualizowaliśmy w formie schematów, wykresów, plansz itp. Kulminacją lekcji było demokratyczne głosowanie, które wyłoniło zespół dysponujący najbieglejszymi umysłami w dziedzinie finansów. Okazał się nim team – Weronika Kawalec i Marceli Rak – który otrzymał laury od wychowawcy klasy.
Zajęcia pokazały nam, że świat dwudziestego pierwszego wieku pędzi w stronę pełnej cyfryzacji życia. I LO w Chełmie nie pozostaje w tyle i przygotowuje nas do korzystania z bezpiecznej bankowości w Internecie. Teraz wystarczy już jedynie wykorzystać naszą wiedzę i stworzyć z niej (cyfrową) “sieć”, z której nie przeleje się nam już żaden cenny grosz.
Bezpieczne pieniądze, czyli XV Debata Oksfordzka w „Czarnieckim”
Co by się stało, gdyby zniknęły wszystkie pieniądze na świecie? Jak daleko mogłaby „zajść” bez nich nasza cywilizacja? Niewątpliwie pieniądze rządzą światem i napędzają życie człowieka. Gdzie je więc przechowywać, aby były bezpieczne? Czarniecczycy w trakcie XV Oksfordzkiej Debaty Ekonomicznej, organizowanej w ramach II edycji Ogólnopolskiego Programu “Złote Szkoły NBP”, starali się znaleźć odpowiedź na pytanie: „Czy instytucja bankowa jest bezpiecznym miejscem dla naszych kapitałów?”.
Podczas debaty, która odbyła się 25 stycznia 2022 r. w szkolnej auli, zostaliśmy zaszczyceni obecnością wyjątkowych gości: p. prof. Józefa Zająca – Senatora RP i Prorektora ds. Rozwoju Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie, p. dr Beaty Fałdy – Prorektora ds. Studenckich PWSZ-u w Chełmie, p. Agnieszki Misiuk – Dyrektora Banku Santander Polska SA., p. dr Iwony Lasek – Surowiec – pracownika naukowego Katedry Stosunków Międzynarodowych PWSZ-u w Chełmie – konsultantki merytorycznej mówców i opiekunki Akademickiego Koła Naukowego, p. mgr Katarzyny Dobrakowskiej – opiekunki Akademickiego Koła Naukowego w I LO w Chełmie, p. dr Ilony Skibińskiej – Fabrowskiej – Dyrektora Oddziału Okręgowego w Lublinie Narodowego Banku Polskiego (on-line), p. Ewy Waszkiewicz – głównej specjalistki ds. komunikacji społecznej Oddziału Okręgowego w Lublinie Narodowego Banku Polskiego (on-line).
W debacie najpierw z powodzeniem zmierzyły się ze sobą w języku ojczystym dwie grupy: “tezy” w składzie: Gabriela Kamińska z kl. II d, Natalia Błaszczuk z kl. I d, Radosław Pękała z kl. I d oraz “antytezy”: Anna Szumiło z kl. I a, Antonina Wójtowicz z kl. I a, Natalia Kłysz z kl. II d. Nie poprzestaliśmy jedynie na jednej bitwie na argumenty – w drugiej uczestnicy byli zobligowani do posługiwania się językiem Szekspira. W tej debacie grupę ”tezy” reprezentowali: Izabela Skierewska z kl. III cp, Julia Łyszkowicz z kl. III cp, Maksymilian Piekarski z kl. II d, natomiast w grupie “antytezy” znaleźli się: Marcela Rak z kl. I c, Zuzanna Dzieńkowska z kl. III dp, Amelia Chojnacka z kl. III dp. Temat brzmiał: “Is a banking institution a safe place for our moneys?”.
Należy pochwalić wszystkich uczestników za ogromne wyzwanie, ponieważ zgodnie z formułą debaty hybrydowej tylko czterech z dwunastu mówców mogło uczestniczyć w dyskusji stacjonarnie, pomijając fakt, że osoby odpowiedzialne za transmisję „na żywo” wypowiedzi debatujących miały spory problem związany z logistyką tego przedsięwzięcia. Sami uczestnicy też mierzyli się z zadaniem jedynie pośredniej komunikacji między członkami grupy, co zwykle było ich naturalnym przywilejem. Warto pochwalić wszystkich za wyjątkowo merytoryczne wywody argumentacyjne (duża zasługa konsultantów naukowych: p. dr Iwony Lasek – Surowiec i p. dr Emilii Ordyniec) i za to, że nie pozwolili się nudzić publiczności, w ciekawy sposób broniąc swego stanowiska. Zgromadzeni w auli widzowie nie mogli również narzekać na nudę z tego powodu, że dla nich przewidziane były zawody o certyfikat „Złotego Mistrza Biznesu”; mogli też głosować on-line na wybraną drużynę mówców. Swoistą lekcją ekonomii były też wystąpienia ekspertów: p. prof. Józefa Zająca, p. dr Ilony Skibińskiej – Fabrowskiej i p. dyr. Agnieszki Misiuk.
O wynikach ostatecznych zdecydowało jury w składzie: p. prof. Józef Zając – przewodniczący, p. dr Beata Fałda, p. mgr Halina Smyk, p. mgr Agnieszka Misiuk. Zwycięzcą debaty w języku polskim została grupa “tezy”. Najlepszym przemawiającym i zdobywcą tytułu “Mistrza Debaty” okrzyknięta została Antonina Wójtowicz, II miejsce i tytuł “Wicemistrza Debaty” otrzymała Gabriela Kamińska, a na III miejscu znalazła się Natalia Błaszczuk. Natomiast w pojedynku na słowa w języku angielskim obronną ręką wyszła grupa “antytezy”. Najlepszym przemawiającym i zdobywcą tytułu “Mistrza Debaty” została Amelia Chojnacka, II miejsce i tytuł “Wicemistrza Debaty” zostało przyznane Julii Łyszkowicz, a na III miejscu uplasowała się Izabela Skierewska.
Trzeba podkreślić, że karty rozdawała i sprawnie poprowadziła debatę marszałkini Karolina Charęża – uczennica klasy II d.
Patronami imprezy byli: chełmskie Radio “Bon Ton”, “Super Tydzień Chełmski”, „Foto-Studio Karczmarski” oraz Szkolna Telewizja I LO. Natomiast całość została opracowana i przeprowadzona przez Drużynę Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej (uczniowie kl. I c), Klub Debat Oksfordzkich I LO w Chełmie pod kierunkiem p. Katarzyny Stojeckiej, p. Teresy Kurzępy i p. Aldony Klejmont we współpracy z Akademickim Kołem Naukowym i PWSZ-em w Chełmie.
Fot.: Patrycja Bas
W świecie inwestycji i kredytów
24 stycznia 2022 roku zostaliśmy ekspertami w dziedzinie finansów! Właściwie możemy chyba już doradzać potencjalnym klientom w sprawie dysponowania środkami pieniężnymi. Skąd taka śmiała teza? Tego dnia w I Liceum Ogólnokształcącym im. Stefana Czarnieckiego w Chełmie w klasie I c przeprowadzona została zajmująca lekcja matematyki, dotycząca „Bezpieczeństwa w finansach osobistych”. Zajęcia odbyły się w ramach II edycji programu „Złote Szkoły NBP”, a z tematem klasę zapoznała nasza mistress – p. Katarzyna Stojecka.
Podczas lekcji uczniowie zaznajomili się z przydatnymi zagadnieniami. Znamy już odpowiedzi na istotne pytania: W jaki sposób można ulokować swoje pieniądze? Jaki rodzaj kredytu wybrać, aby bardziej się nam opłacał? Co to kredyt czy lokata i w jaki sposób obliczać ich oprocentowanie? Mamy pewność, że swoje pieniądze można lokować np. na kontach bankowych, ale także w różnego rodzaju inwestycjach. Najbardziej przydatną informacją okazał się fakt, że z dwóch rodzajów kredytów na raty stałe i malejące bardziej korzystna będzie dla nas druga opcja. Co to jest lokata? Każdy ekonomista z naszej klasy wie to doskonale i chętnie doradzi, że klient, umieszczając w depozycie swoje środki finansowe, po określonym czasie otrzymuje je z powrotem wraz z naliczonymi odsetkami. Warto więc zakładać lokaty! Zdolni uczestnicy zajęć odbyli również błyskawiczną praktykę w dziedzinie obliczeń stosowanych w instytucjach bankowych z zastosowaniem odpowiednich wzorów matematycznych.
Z całą pewnością należy stwierdzić, że była to ciekawa przygoda w świecie bankowości. Lekcja została zrealizowana w bardzo efektowny i intrygujący sposób, przez co wzbudziła w adeptach instytucji finansowych duże zainteresowanie. Uczestnicy podczas zajęć wykazali się zaangażowaniem i inicjatywą w zgłębieniu omawianego tematu. Zdobyte podczas lekcji umiejętności pomogą młodym ludziom w dorosłym życiu, będą oni w stanie dobrze zainwestować swoje pieniądze i nimi zarządzać.
PKB i HDI papierkiem lakmusowym rozwoju państw
Interesujący świat geografii ekonomicznej – nowa wiedza, praktyczne działania, wnikliwe analizy, klarowne wnioskowanie.
Czwartek 20 stycznia 2022 roku dla uczniów klasy I c z I Liceum Ogólnokształcącego w Chełmie stał pod znakiem GEOGRAFII! Wzięliśmy aktywny udział w interesującej lekcji, przeprowadzonej w ramach II edycji programu „Złote Szkoły NBP”. Eksplorowaliśmy bardzo ważne zagadnienie “czynników determinujących rozwój społeczno – gospodarczy państw o różnym poziomie rozwoju”. Poznaliśmy między innymi takie pojęcia jak: PKB czy HDI, ale w nietypowej formie. Z powodu klasowej kwarantanny zajęcia odbyły się zdalnie – na platformie Meet, a meandry tej dziedziny nauki odkrywała przed nami p. Teresa Mościcka.
W żadnej mierze nie był to czas stracony, bo utrwaliliśmy ważną dla nas wiedzę dotyczącą podziału krajów pod względem poziomu gospodarczego. Dowiedzieliśmy się również o przyrodniczych, historycznych, kulturowych, politycznych i ekonomicznych czynnikach wpływających na rozwój państw. Pani Mościcka przybliżyła nam, co to jest „Wskaźnik Rozwoju Społecznego (HDI)”, czyli miernik opisujący stopień rozwoju społeczno – ekonomicznego w poszczególnych państwach. Przy pomocy „mapy myśli” mogliśmy sami określać, co składa się na HDI (tj. czas trwania życia i jego poziom, średnia liczba lat edukacji), czy też zgłębiać pojęcie „Produktu Krajowego Brutto”, czyli wskaźnika efektów pracy społeczeństwa. Na przykładach państw o różnym stopniu rozwoju, takich jak Polska, Brazylia czy Etiopia, wskazywaliśmy i analizowaliśmy charakterystyczne dla nich cechy oraz zapisywaliśmy je w formie tabelarycznej. Jakie nasunęły się nam wnioski? W państwach o wysokim stopniu rozwoju jest duże PKB, większość społeczeństwa ma wysokie wykształcenie i jest zatrudniona w usługach i niestety występuje ujemny przyrost naturalny. W krajach o niskim poziomie rozwoju można dostrzec zupełnie odmienną prawidłowość.
Zgodnie uważamy, że ta lekcja była dla nas bardzo ciekawa. Pani Mościckiej świetnie udało się nas zaangażować do pracy, analizowania poszczególnych czynników, a także wyciągania własnych wniosków. Dzięki temu możemy lepiej zrozumieć funkcjonowanie świata i różnych państw oraz przyczyny ich stopnia rozwoju.
Bezpieczni czy zagrożeni w “sieci”?
Ekspozycja projektu
Jak wybrać najlepsze zamki do „okien” i „drzwi” swoich danych w Internecie? Tego jeszcze nie było! Podwoje świata banku właśnie otwarły się dla młodzieży…
Na kartce kalendarza czarniecczyków z datą 17 stycznia 2022 r. widnieje informacja: Szkolna Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej pod kierunkiem koordynatorki – p. Katarzyny Stojeckiej – w ramach realizacji projektu “Złote Szkoły NBP” zaplanowała i zorganizowała spotkanie uczniów klasy I c (profil ekonomiczny) z menedżerką Santander Bank Polska SA – p. Katarzyną Kowalską.
Co cennego otrzymaliśmy? Profesjonalne, niezwykle istotne w dzisiejszej rzeczywistości informacje z pierwszej ręki na temat bezpiecznego korzystania z elektronicznej bankowości, porady dotyczące mediów społecznościowych, stron internetowych. Dostaliśmy instrukcję par excellence, w jaki sposób odróżnić stronę internetową banku od fałszywej domeny. Otrzymaliśmy ostrzeżenia przed złodziejami wdzierającymi się na nasze konto bankowe, gdy niewinnie udostępniamy swoje informacje na przeróżnych portalach. Co najbardziej nas zmagnetyzowało, to statystyka, która krzyczy swoimi danymi. Okazuje się, że ponad 70% użytkowników mediów społecznościowych podaje o sobie publicznie wystarczająco dużo informacji, by ułatwić przestępcom włamanie na konta w rekordowo szybkim tempie 2 minut i 30 sekund. Co już potrafimy? Znamy na przykład algorytm silnego hasła, które będziemy w stanie zapamiętać.
Podsumowując, lekcja wywarła na nas niekłamane wrażenie nie tylko ze względu na zachęcającą prezentację/materiały multimedialne, ale również z powodu zasobnej ilości przydatnych porad, które jak najszybciej zaczniemy aplikować podczas naszej obecności w Internecie.