MAPA STRONY RODO KONTAKT DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
WCAG

Poznajemy bank centralny

Projekt „Złote Szkoły” ponownie w rękach czarniecczyków

Uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Czarnieckiego w Chełmie już po raz drugi przystępują do projektu „Złote szkoły NBP”. Bardziej doświadczeni, pełni mnóstwa pomysłów oraz otwarci na nową wiedzę czarniecczycy stawiają sobie jeszcze wyższe cele. Poprzednia edycja projektu zakończyła się dla nich wielkim sukcesem. Uczestnicy nie tylko zdobyli tytuł „Złotej Szkoły” w kategorii „debata” oraz otrzymali nagrodę pieniężną w wysokości 4000 złotych, lecz także zyskali ogromną wiedzę, którą z pewnością spożytkują przy realizowaniu tegorocznych zadań projektowych.

Kolejna, trzecia, edycja projektu „Złote Szkoły NBP” przebiega pod hasłem: „Poznajemy bank centralny”. Z realizacją zadań zmierzy się Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej, w skład której wchodzą: Bartłomiej Przebierowski, Aleksandra Grzesiuk z kl. II d, Rafał Broniecki, Jakub Piędzia, Jakub Świadysz, Weronika Kawalec, Oliwia Łuć, Marcela Rak, Paulina Struska z kl. II c oraz Antonina Wójtowicz z kl. II a. Drużynę wspiera zespół uczniów: Zuzanna Stachel z kl. I a, Seweryn Szarpak z kl. I d, Antonina Łypczak z kl. I e,  Agata Bejda, Oliwia Ciechan, Zofia Daszuk, Aleksandra Górecka, Amelia Kuczyńska, Alicja Podpora, Anna Szumiło z kl. II a, Bartłomiej Piszcz, Kacper Rataj z kl. II b, Anna Kamola, Paweł Niemiec, Kornelia Bielecka, Marta Proskura, Aleksandra Wronka, Martyna Greszta z kl. II c, Paweł Adamczyk, Dominik Bronisz, Natalia Błaszczuk, Małgorzata Gaj vel Demczuk z kl. II d, Patrycja Gaj vel Demczuk z kl. III b, Aleksandra Kość, Patrycja Kosik, Weronika Mil, Klaudia Kowalska, Magdalena Nowosad z kl. III c, Gabriela Kamińska z kl. III d, Mateusz Brzozowski z kl. III e, Igor Lewandowski z kl. IV b,  Oliwier Oleszczuk, Bogumiła Szaruga z kl. IV d. Podczas realizacji projektu uczestnicy zmierzą się z postawionymi im zadaniami. Zorganizowanie lekcji z ekonomią, debaty szkolnej i warsztatów uczniowskich to trzy cele, które nasi ambitni uczniowie zamierzają wcielić w życie. Podczas ich realizacji dobrą radą i pomocną dłonią będą im służyć nauczyciele koordynatorzy: p. Katarzyna Stojecka, p. Teresa Kurzępa, a także p. Katarzyna Hauber,  p. Aldona Klejmont oraz p. Marek Stojecki. W realizację projektu włączą się: Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Chełmie, Uniwersytet Trzeciego Wieku, Bank Santander SA w Chełmie, Przedszkole Miejskie nr 5 w Chełmie, Szkoła Podstawowa nr 5 w Chełmie.

Wszystkim uczestnikom projektu życzymy samych sukcesów i powodzenia!


AKTUALNOŚCI


Podsumowanie projektu w złotym stylu

Aby uczcić swój sukces i w wielkim stylu zakończyć wakacje, 1 września 2023 r. zdobywcy III miejsca drugiej edycji projektu Złote Szkoły NBP w kategorii „lekcja z ekonomią”, p. dyrektor Halina Smyk, p. wicedyrektor Agata Brzozowska, p. Katarzyna Hauber, p. Aldona Klejmont, p. Mariusz Maciuk – nauczyciele zaangażowani w konkursie – oraz koordynatorki: p. Katarzyna Stojecka i p. Teresa Kurzępa spotkali się na strzelnicy myśliwskiej w Kumowej Dolinie.

Uczestnicy mieli możliwość oglądania pokazu strzeleckiego, a odważni, pod opieką instruktorów, spróbowali swoich sił w strzelaniu do ceramicznych rzutek. Goście zostali również oprowadzeni przez przedstawicieli Zarządu Okręgowego w Chełmie Polskiego Związku Łowieckiego po obiekcie strzelnicy, gdzie mogli podziwiać budki lęgowe, różnorodne paśniki i pułapki na dzikie zwierzęta. Głównym punktem programu spotkania było ognisko, które przebiegało pod znakiem rozmów, żartów i wspomnień z pięknych chwil wakacji.

Spotkanie odbyło się w przyjemnej i wesołej atmosferze. Czas spędzony na łonie natury, obserwacja i nauka strzelania oraz integracja przy ognisku to coś, co uczestnicy będą wspominać przez bardzo długi czas.

Imprezę zorganizowały: p. Katarzyna Stojecka i p. Teresa Kurzępa.

Fot.: Patrycja Gaj vel Demczuk


„Czarniecki” ponownie na złotym podium Złotych Szkół NBP!

30 maja 2023 r. zapisze się na stałe w historii naszej szkoły jako dzień wielkiego sukcesu. Podczas uroczystej gali w ramach III edycji programu „Złote Szkoły NBP” uzyskaliśmy  informację, że I LO w Chełmie zajęło III miejsce w kategorii „lekcja z ekonomią” oraz ponownie uzyskało tytuł Złotej  Szkoły NBP. W gali  jako reprezentanci naszej szkoły udział wzięli Bartłomiej Przebierowski z klasy II d oraz koordynator projektu – p. Katarzyna Stojecka – nauczycielka matematyki.

III edycja programu odbyła się pod hasłem: „Poznajemy bank centralny”. Jest to tym większy sukces, że do rywalizacji zgłosiło się aż 406 szkół, które przygotowały rekordową liczbę 6337 lekcji z ekonomią, debat szkolnych i warsztatów uczniowskich z udziałem 173 530 uczestników. 311 szkół dotarło do finału, by ubiegać się o tytuł „Złotej Szkoły NBP” i nagrody finansowe. 126 szkół z tego grona wyróżniono nagrodami pieniężnymi. Naszej szkole udało się wywalczyć nagrodę w wysokości 6000 złotych.

Dziękujemy wszystkim osobom, które uczestniczyły w realizacji tego projektu – zarówno Drużynie Ambasadorów Ekonomicznych, wszystkim uczniom zaangażowanym w realizację zadań, koordynatorkom – p. Teresie Kurzępie i p. Katarzynie Stojeckiej oraz instytucjom, które wspierały nasz projekt.  Gratulujemy!


Promujemy ekonomię wśród uczniów szkół podstawowych

Uczniowie klasy II d, Aleksandra Grzesiuk oraz Bartłomiej Przebierowski, wraz z p. Katarzyną Stojecką przygotowali lekcję poświęconą ekonomii dla uczniów klas ósmych, która odbyła się 22 marca w Szkole Podstawowej nr 6 w Chełmie. Jest to kolejne działanie realizowane przez I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Czarnieckiego w Chełmie w ramach III edycji projektu “Złote Szkoły NBP”. Zajęcia o takiej tematyce zostały już przeprowadzone 27 lutego 2023 r. przez nauczycieli oraz ekspertów w auli naszej szkoły. Wydarzenie to okazało się ogromnym sukcesem i pozwoliło zaangażować wielu uczniów, którzy mieli okazję wykazać się swoją wiedzą zarówno w formie dyskusji, jak też poprzez udział w zorganizowanych grach edukacyjnych.

Po znakomitym odbiorze tych nietypowych zajęć młodzież z naszego liceum oraz ich opiekunowie kontynuują swe działania, opuszczając mury szkoły, aby szerzyć wiedzę także wśród młodych ekonomistów ze szkół podstawowych. W tym celu reprezentanci „Czarnieckiego” odwiedzili Szkołę Podstawową nr 6 w Chełmie. Spotkanie rozpoczęła p. dyrektor Halina Smyk, która zapoznała słuchaczy z ofertą naszej szkoły oraz zachęciła młodzież do rekrutacji w nadchodzącym roku szkolnym. Następnie inicjatywę przejęła p. Katarzyna Stojecka, prowadząc warsztaty edukacyjne, które pozwoliły ósmoklasistom zagłębić się w tematykę związaną z ekonomią, m. in. zapoznając się z istotnymi dla tej dziedziny pojęciami takimi jak: „bank centralny”, „bank komercyjny”, „deflacja” czy „inflacja”. Następnie mieli oni szansę sprawdzić swoją wiedzę w quizie poprowadzonym przez licealistów. Wśród zgłaszających się do odpowiedzi wyłoniło się kilkoro liderów o ponadpodstawowej znajomości poruszanych problemów. Dla najaktywniejszych uczestników przewidziane były nagrody w postaci słodkiego poczęstunku, który został przygotowany przez uczniów klasy I a I Liceum Ogólnokształcącego w Chełmie. Lekcja została przeprowadzona pod okiem nauczyciela matematyki p. Lecha Strawy w klasie VIII b, której wychowawczynią jest p. Iwona Rak. Zajęcia z ekonomii przebiegły w miłej atmosferze i pozwoliły rozwinąć skrzydła ambasadorom naszego liceum oraz uczniom goszczącej ich szkoły podstawowej. Młodzież biorąca udział w wydarzeniu miała okazję w oryginalny sposób zdobyć nową wiedzę, a wyżej wymienione działania stanowiły również formę promocji I Liceum Ogólnokształcącego w Chełmie.

Fot.: Natalia Błaszczuk


Argumenty godne zdjęcia czapek z głów… – debata rodem z Oxfordu w Chełmie

Jedni uważają, że banki centralne są kluczowymi instytucjami, które powinny działać w interesie całego społeczeństwa, inni są sceptyczni i poddają krytyce ich funkcjonowanie. Czy „bank nad bankami” skutecznie dba o stabilność finansową przedsiębiorstw i społeczeństwa? To pytanie postawili sobie uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego im Stefana Czarnieckiego w Chełmie podczas XVII Oksfordzkiej Debaty Ekonomicznej, realizowanej w ramach III edycji Ogólnopolskiego Programu ,,Złote Szkoły Narodowego Banku Polskiego”, której inicjatorami byli Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej oraz Klub Debat Oksfordzkich, działający w „Czarnieckim” od 2014 roku.

Debata odbyła się 14 marca w szkolnej auli im. Wiktora Ambroziewicza w obecności publiczności oraz wyjątkowych gości, wśród których znaleźli się: p. Senator RP dr hab. Józef Zając, profesor i Prorektor ds. Rozwoju Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Chełmie, p. Ewelina Kosowska – Kozaczuk, która reprezentowała Wiceprezydent Miasta Chełm – p. Dorotę Cieślik, p. dr Beata Fałda – Prorektor ds. Studenckich Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Chełmie, p. Aneta Szostak – Dyrektor Departamentu Promocji Kultury i Sportu Urzędu Miasta Chełm, p. Agnieszka Misiuk – Dyrektor Banku Santander Polska SA w Chełmie, p. dr Iwona Lasek – Surowiec z Katedry Stosunków Międzynarodowych Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Chełmie oraz opiekunka Akademickiego Koła Naukowego, p. mgr Adam Sołowiej z Katedry o Bezpieczeństwie Państwowej Akademii Nauk Stosowanych, p. Małgorzata Misiura – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Czułczycachwraz z delegacją uczniów,  p. Ewelina Piskorska, a także p. Anna Wronka wraz z uroczymi wychowankami z grupy pięcio-sześciolatków Przedszkola Miejskiego nr 5 w Chełmie, p. Elżbieta Dziedzicka z delegacją Uniwersytetu Trzeciego Wieku przy PANS w Chełmie,  p. Katarzyna Dobrakowska – opiekunka Akademickiego Koła Naukowego. Wszystkich zgromadzonych gości przywitała bardzo serdecznie p. Halina Smyk – dyrektor I LO i zarazem gospodarz wydarzenia. Warto dodać, że ta edycja jako pierwsza przeprowadzona została także w języku niemieckim, cieszymy się więc, że p. Simone Becker, doradca do spraw funduszy europejskich Sindelfingen, p. Ivana Conda, pełnomocnik ds. europejskich w Wydziale Spraw Międzynarodowych miasta Sindelfingen, p. Bianca Wild, przedsiębiorca z Gersthofen i studenci Uniwersytetu we Frankfurcie nad Odrą mogli dołączyć do nas aż z Niemiec dzięki wykorzystaniu łączy internetowych.

Spotkanie podzielono na trzy główne części, podczas których członkowie zespołów dyskutowali ze sobą w następujących językach: polskim, angielskim i niemieckim. W pierwszym etapie zmierzyły się ze sobą dwie grupy: „tezy” w składzie: Antonina Wójtowicz z klasy II a, Dominik Bronisz z kl. II d, Anna Kamola z kl. II c oraz “antytezy” reprezentowanej przez: Zuzannę Stachel z kl. I a, Jakuba Świadysza z kl. II c i Seweryna Szarpaka z kl. I d. Oba zespoły wykazały się wysokim poziomem umiejętności retorycznych, które mogły rozwinąć dzięki opiekunce: p. dr Teresie Kurzępie – nauczycielce języka polskiego w I LO w Chełmie. Konsultantami merytorycznymi debaty polskiej oraz angielskiej w przypadku „tezy” był p. mgr Adam Sołowiej, a „antytezy” – p. dr Iwona Lasek – Surowiec. Ostatecznie jury w składzie: p. senator Józef Zając, p. prorektor Beata Fałda, p. dyrektor Agnieszka Misiuk i p. dyrektor Halina Smyk przyznało zwycięstwo zespołowi „antytezy”. Pierwszym miejscem na podium została wyróżniona Zuzanna Stachel, II miejsce otrzymała Antonina Wójtowicz, a na III miejscu znalazł się Jakub Świadysz.

„Are our savings melting currently?”, „How are the statistic related to the reality?” – tak między innymi brzmiały rozważania mówców w języku Szekspira. Swoich racji w grupie “tezy” broniły: Klaudia Kowalska oraz Weronika Mil z kl. III c, a także Alicja Podpora z kl. II a. Przedstawicielami zespołu “antytezy” byli: Marcela Rak z kl. II c, Julia Łyszkowicz i Oliwier Oleszczuk z kl. IV d – wszyscy wspierani przez p. Aldonę Klejmont – nauczycielkę języka angielskiego. Dzięki przygotowaniu mówców na najwyższym poziomie dyskusja sprawiała wrażenie odpowiadającej na „Być albo nie być”. Bardziej przekonujący dla jury okazał się jednak zespół „antytezy”. Tytuł mistrza debaty otrzymała Julia Łyszkowicz, wicemistrzem została Alicja Podpora, natomiast brąz otrzymał Oliwier Oleszczuk.

Znajomością mowy naszych zachodnich sąsiadów wykazali się: Bogumiła Szaruga z kl. IV d, Magdalena Nowosad z kl. III c, Patrycja Gaj vel Demczuk z III b w zespole “tezy” i Oliwier Oleszczuk z kl. IV d, Igor Lewandowski z kl. IV b oraz Mateusz Brzozowski z kl. III e w grupie “antytezy”. Mieliśmy okazję zostać wysłuchani przez opiekunów merytorycznych z Niemiec. Co ciekawe, niemieccy studenci obecni na debacie aktywnie komentowali na czacie wystąpienia mówców, co urozmaiciło wydarzenie. Szczególnie wyróżniona przez jury w składzie: p. Aneta Szostak, p. Katarzyna Hauber, p. Simone Becker, p. Ivana Conda, p. Bianca Wild została grupa „tezy”. Zagraniczni goście – jurorzy i eksperci – przyznali, że po raz pierwszy uczestniczyli w tak ciekawym wydarzeniu! Pierwsze miejsce i jednocześnie tytuł mistrza debaty jednogłośnie otrzymał Mateusz Brzozowski, tytułem wicemistrza wyróżniono Igora Lewandowskiego, a na najniższym stopniu  podium znalazła się Bogumiła Szaruga.

Ciekawą częścią programu okazał się również panel dyskusyjny na temat roli banku centralnego poprowadzony w językach niemieckim i polskim przez p. Katarzynę Hauber i Gabrielę Kamińską z ekspertami z Niemiec, z naukowcami z PANS oraz publicznością. Głos zabrali między innymi: p. Simone Becker, p. Ivana Conda, p. Bianca Wild, p. prof. Józef Zając, p. dr Iwona Lasek – Surowiec oraz Michał Wieczorek z kl. III c – przedstawiciel publiczności.

Poza częścią zasadniczą widownia miała okazję obejrzeć zdjęcia oraz filmy z pierwszej części projektu pt.  „Przedszkolaki debatują”, w ramach którego najmłodsi mówcy stoczyli minibitwę na argumenty w Przedszkolu Miejskim nr 5 w Chełmie. Mieliśmy także możliwość zobaczenia fotoreportażu z debaty ekonomicznej na Uniwersytecie Trzeciego Wieku w PANS. Całe wydarzenie doskonale zwieńczył zapierający dech w piersiach upominek muzyczny, przygotowany przez uczniów z zespołu instrumentalnego I LO oraz zwyciężczynię X jubileuszowej edycji Mam Talent u Czarniecczyków – Oliwię Żuk, uczennicę IV LO w Chełmie. „Gdybym miał czapkę, zdjąłbym ją teraz z głowy” – tak całe przedsięwzięcie i debatę naszych uczniów podsumował p. prof. Józef Zając.

Kluczową rolę w wydarzeniu odegrała pani konferansjer, a zarazem marszałkini debaty w języku polskim – Gabriela Kamińska, uczennica klasy III d. Jako marszałkinie, które zadbały o sprawny i profesjonalny przebieg XVII Oksfordzkiej Debaty Ekonomicznej, wystąpiły również: Patrycja Kosik z kl. III c – prowadząca w języku angielskim, Weronika Mil z kl. III c, która poprowadziła debatę niemiecką, oraz Aleksandra Kość z kl. III c, która wystąpiła zarówno w części angielskiej, jak i niemieckiej. O to, aby wszystko było dopięte na ostatni guzik, zadbali uczniowie klasy II a: Amelia Kuczyńska, Agata Bejda, Oliwia Ciechan, Zofia Daszuk, Aleksandra Górecka, Anna Szumiło, Nikola Muzyka, Antonina Wójtowicz, Kacper Bogacz, a także uczennice klasy I a: Maja Gałan i Viktoria Bartosz. Za obsługę techniczną oraz medialną odpowiadali: Natalia Błaszczuk, Agata Panasiuk z kl. II d, Mateusz Woś, Piotr Wieliczko, Paweł Adamczyk z kl. III d, Krzysztof Różański z kl. III e. Nad wszystkim pieczę sprawowali opiekunowie: p. Teresa Kurzępa, p. Katarzyna Stojecka, p. Katarzyna Hauber, p. Aldona Klejmont oraz p. Jacek Kozłowski.

Patronem medialnym projektu był „Nowy Tydzień Chełmski”, natomiast profesjonalną i niezawodną obsługę nagłośnienia zapewnił Młodzieżowy Dom Kultury. Wydarzenie wsparli również fundatorzy nagród: Senator RP p. Józef Zając, Rektor PANS p. Arkadiusz Tofil, Bank Santander Polska S.A. i organizatorzy.

Relacja na stronie PANS w Chełmie [ZOBACZ]

Relacja na stronie „Kuriera Lubelskiego” [ZOBACZ]

Fot.: Agata Panasiuk


 

Debata z seniorami na temat bezpieczeństwa finansów

Po raz pierwszy czarniecczycy wybrali się na Uniwersytet Trzeciego Wieku przy Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Chełmie, by 13 marca uczestniczyć w zajęciach studentów. To była już druga część z cyklu debat o banku centralnym. Zajęcia zostały przeprowadzone w ramach ogólnopolskiego projektu „Złote Szkoły NBP” 2022/2023.

Całość rozpoczęła p. Elżbieta Dziedzicka – przewodnicząca Uniwersytetu Trzeciego Wieku, która w imieniu wszystkich studentów bardzo ciepło przywitała czarniecczyków. Pani Halina Smyk, dyrektor I LO w Chełmie, przedstawiła ideę programu konkursowego, natomiast koordynatorka – p. Katarzyna Stojecka zapoznała uczestników z realizowanymi celami i działaniami ekonomicznymi. Najbardziej oczekiwanym punktem była minidebata oksfordzka, w której wystąpił zespół “tezy” w składzie: Antonina Wójtowicz, Dominik Bronisz, Anna Kamola, oraz zespołu “antytezy”: Zuzanna Stachel, Jakub Świadysz, Seweryn Szarpak. Żywiołowo dyskutowali oni na temat: ,,Czy bank centralny skutecznie dba o stabilność finansową przedsiębiorstw i społeczeństwa?”. Opiekunem debatantów była p. dr Teresa Kurzępa – nauczycielka języka polskiego w I LO w Chełmie, a konsultantami merytorycznymi: p. mgr Adam Sołowiej – dydaktyk i praktyk z Katedry Nauk o Bezpieczeństwie w PANS i p. dr Iwona Lasek – Surowiec – ekspertka prawa bankowego z Katedry Stosunków Międzynarodowych PANS. Według licznego jury – około 90 studentów Uniwersytetu Trzeciego Wieku – jednogłośnie zwyciężyła “antyteza”. Na zakończenie odbył się panel dyskusyjny, gdzie mogliśmy posłuchać wypowiedzi i cennych spostrzeżeń na temat ekonomii i roli banku, w tym między innymi ekonomistki p. Celiny Wesołowskiej, p. Elżbiety Dziedzickiej i p. Mariana Hordejuka –  studentów UTW.

Debatę oksfordzką i panel dyskusyjny profesjonalnie poprowadziły uczennice klasy II a: Anna Szumiło i Zofia Daszuk, pod nadzorem p. Teresy Kurzępy oraz p. Katarzyny Stojeckiej. Za obsługą multimedialną  odpowiedzialne były Iga Pasturzyńska z kl. III d i Agata Panasiuk z kl. II d.

Ponadto przedstawiciele Uniwersytetu Trzeciego Wieku zostali zaproszeni na finał debaty 14 marca br. Mamy  nadzieję, że to dopiero początek ciekawej współpracy.

Relacja na stronie PANS w Chełmie [ZOBACZ]

Fot.: Agata Panasiuk


 

Odkrywanie tajemnic banku centralnego… – niezwykłe warsztaty uczniowskie

Uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Czarnieckiego w Chełmie biegiem ruszyli w stronę świata pieniędzy, ekonomii i bankowości!

Uczestnicy III edycji projektu „Złote Szkoły NBP” nie próżnują, żwawo przystępują do realizacji jego kolejnego etapu, jakim są warsztaty uczniowskie. Warto zaznaczyć, iż przygotowanie warsztatów znacznie ułatwił uczniom udział w lekcji ekonomii, podczas której p. dr Ilona Skibińska – Fabrowska i p. mgr Katarzyna Stojecka podzieliły się z uczniami praktyczną wiedzą na temat banku centralnego.

Warsztaty odbywały się 7 marca w formie gry miejskiej, w której uczestniczyły trzyosobowe zespoły wszystkich klas I. Drużyny przedstawiały się następująco: klasa I a – Zuzanna Stachel, Monika Spodniewska, Mikołaj Fik wraz z opiekunem p. Teresą Kurzępą, klasa I b – Zofia Dyńska, Nikola Figura, Oliwier Mucha, Kamil Łatka z opiekunem p. Agatą Brzozowską, klasa I c – Aleksandra Antoniak, Julia Klejmont, Emilia Sawicka z opiekunem p. Katarzyną Stojecką, klasa I d – Bartosz Lipiak, Dominika Dżaman, Norbert Dec, Karol Być pod opieką p. Małgorzaty Żebrowskiej – Zając oraz klasa I e – Magdalena Domagała, Adam Dzialeski, Bartłomiej Pilszak, Aleksandra Daniłosio, których opiekunem była p. Anna Sadlak.

„Odkrywamy tajemnice banku centralnego” to temat realizowanych warsztatów, jak i myśl przewodnia, z którą pierwszoklasiści wyruszyli, by eksplorować świat bankowości. Uczestnicy gry przemieszczali się pomiędzy pięcioma lokalizacjami, w których znajdowały się różnorodne zadania. Podczas wykonywania ich mieli okazję wykazać się nie tylko wiedzą z zakresu ekonomii i matematyki, lecz także kreatywnością oraz zdolnościami artystycznymi. Na graczy w każdym punkcie czekali organizatorzy z I LO, którzy ubrani w charakterystyczne bluzy z logo szkoły znajdowali się przy stanowisku oznaczonym znakiem projektu „Złote Szkoły NBP”.

Oficjalne otwarcie warsztatów miało miejsce w auli I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Czarnieckiego w Chełmie, gdzie jako pierwsza głos zabrała p. dyrektor Halina Smyk, a następną część poprowadziły uczennice klasy II c – Paulina Struska i Aleksandra Wronka, przedstawiając regulamin warsztatów. Każda drużyna na starcie otrzymała odrębną trasę, według której miała się przemieszczać. Droga obejmowała zakres pięciu „przystanków” i przy każdym z nich czekało wyjątkowe zadanie.

W I Liceum Ogólnokształcącym im. Stefana Czarnieckiego w Chełmie pomocy uczniów potrzebował Profesor Sergio Marquina. Aby otworzyć sejf ukryty w hiszpańskiej mennicy, grupa musiała stanąć na wysokości zadania i rozszyfrować hasło umożliwiające otworzenie skrytki. Inteligencja, szybkość i spryt to cechy, z których uczniowie musieli czerpać najwięcej w trakcie wykonywania misji. Prowadzącymi warsztaty w punkcie I LO byli uczniowie klasy II c: Ola Wronka, Martyna Greszta, Jakub Świadysz, Marta Proskura, Marta Przepióra, Marcela Rak, Natalia Zielińska oraz Paulina Struska, która koordynowała całe przedsięwzięcie ze strony uczniów.

Czy nasi uczniowie znają sposoby zabezpieczania polskich banknotów? Jeśli wcześniej nie posiadali wiedzy z tego zakresu, to po wizycie w Banku Santander S.A. ten temat z pewnością nie jest im obcy. Gracze w owym punkcie otrzymali miniszkolenie z tego zakresu poprowadzone przez Weronikę Kawalec i Oliwię Łuć; podjęli wyzwanie zaprojektowania własnego banknotu oraz spróbowali swoich sił w matematycznych scrabblach. W banku na graczy czekała również p. dyrektor Agnieszka Misiuk, która przygotowała dla drużyn specjalne zadanie – niespodziankę.

Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Chełmie kryła w sobie ambitne zadania matematyczne. Na tym stanowisku jako konsultanci znajdowali się Rafał Broniecki i Jakub Piędzia z kl. II c oraz p. Marek Stojecki – nauczyciel matematyki I LO oraz nauczyciel akademicki PANS.  

Na uczestników w Szkole Podstawowej nr 5 im. Marii Konopnickiej w Chełmie czekała krzyżówka matematyczna związana z tematyką banku centralnego. Koordynatorami tego stanowiska byli uczniowie klasy II a: Antonina Wójtowicz, Anna Szumiło oraz Aleksandra Górecka.

Ostatnim punktem umieszczonym na trasie gry miejskiej wszystkich drużyn była redakcja „Nowego Tygodnia Chełmskiego” (patrona medialnego projektu), gdzie gracze mieli nietuzinkowe zadanie, czyli wykonanie zdjęcia całej drużyny z redaktorem p. Katarzyną Wadowską.

Po przebyciu przez uczniów wszystkich stacji drużyny zameldowały się na miejscu startowym w auli naszego liceum. Okazało się, że największą liczbę punktów zdobyła klasa I d. Drugie miejsce wywalczyła klasa I e, a kolejno za nimi na podium stanęła klasa I c, zajmując trzecie miejsce; klasa I a – czwarte i klasa I b – piąte miejsce. Za aktywny udział w warsztatach każdy uczestnik został obdarowany drobnym upominkiem, a zwycięzcy dodatkowo słodką nagrodą główną. Fundatorami był Bank Santander SA i Dyrektor I LO w Chełmie. Warsztaty zakończyły się w przyjemniej atmosferze przy słodkim poczęstunku, ciepłych napojach i występie zespołu wokalno – instrumentalnego w składzie: Kornelia Bielecka, Paweł Niemiec, Bartłomiej Piszcz, Kacper Rataj, Seweryn Szarpak, Zuzanna Stachel, który zaprezentował utwór „Money, Money, Money”.

Warto dodać, że warsztaty były zorganizowane przez uczniów klas: II a, II c, II d pod kierunkiem p. Katarzyny Stojeckiej i p. Marka Stojeckiego, a całe zdarzenie sukcesywnie dokumentowały Patrycja Gaj vel Demczuk z kl. III b i Agata Panasiuk z kl. II d.

Czy nasi uczniowie odkryli wszystkie tajemnice banku centralnego? Z pewnością niestraszny jest im już temat zabezpieczania banknotów czy rozszyfrowywania hasła do sejfu mennicy… Jesteśmy przekonani, że będą jeszcze bardziej poszerzać swoją wiedzę o banku centralnym i wykorzystywać ją w dalszej edukacji.

Fot.: Agata Panasiuk


Oryginalna lekcja ekonomii

Dwa etapy lekcji, czyli test eliminacyjny dla uczniów klas matematycznych „Bogaci w wiedzę” i nietypowe aktywizujące zajęcia z udziałem ekspertów ekonomii nt. „Poznajemy bank centralny”.

Organizatorzy zaplanowali dwuetapową lekcję, by jak najwięcej uczniów mogło uczestniczyć w tym zadaniu. Pierwszy etap, który miał formę testu ekonomicznego, odbył się 17 lutego br. Wzięło w nim udział aż 154 uczniów z siedmiu różnych klas: I c, I d, II a, II d, III c, III d oraz III e.

Druga faza zadania, czyli zasadnicza „lekcja z ekonomią”, przebiegała pod hasłem “Poznajemy bank centralny” i była prowadzona przez trzech nauczycieli i ekspertów w auli I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Czarnieckiego w Chełmie 27 lutego 2023 roku. Niewątpliwie rangę wydarzenia ponieśli zaproszeni goście, m. in. p. dr Ilona Skibińska – Fabrowska, dyrektor Oddziału Okręgowego NBP w Lublinie oraz adiunkt Katedry Ubezpieczeń i Inwestycji UMCS w Lublinie. W gronie uczestników zajęć znalazły się klasy ekonomiczne: II c, III c, a także inni uczniowie szkoły. W pierwszym – wstępnym etapie lekcji głos zabrała p. dyrektor Halina Smyk, która wprowadziła gości w tematykę zajęć i zaprezentowała przedstawicieli Drużyny Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej I LO.  Kolejny – bardzo istotny dla badanego problemu poprowadziła ekspertka p. dr Ilona Skibińska – Fabrowska. Trzeba zauważyć, że wiedza specjalistyczna na temat roli banku centralnego, jego zadań i celów, jakie realizuje, niezwykle pomogła drużynie w realizacji zagadnienia. Co istotne, czarniecczycy czynnie uczestniczyli w lekcji, zadając pytania i dyskutując z ekspertką na temat podmiotów oraz aktywów finansowych. Zasadniczą część spotkania w nietuzinkowy i atrakcyjny sposób przeprowadziła p. Katarzyna Stojecka – nauczycielka matematyki I LO w Chełmie i koordynator projektu “Złote Szkoły NBP”. Uczniowie na starcie zostali zapoznani z istotnymi pojęciami, takimi jak: „bank centralny”, „bank komercyjny”, „deflacja” czy „inflacja”. W przystępny i zrozumiały sposób został im przybliżony proces kreacji pieniądza przez banki komercyjne, dodatkowo zobrazowany w ciekawej prezentacji multimedialnej. Aby przejść od teorii do praktyki, dla uczestników zostało przygotowane  konkretne zadanie matematyczne na temat kreacji pieniądza.

Długo oczekiwanym etapem lekcji był finał konkursu pt. „Bogaci w wiedzę”, przygotowany i przeprowadzony przez Bartka Przebierowskiego oraz Aleksandrę Grzesiuk, uczniów kl. II d. Tylko pięcioro uczestników przeszło szczelne sito eliminacji i mogło zawalczyć o wygraną w jego drugim etapie, do którego zakwalifikowali się: Bartek Bednaruk Karol Kraluk, Łukasz Bagniuk, Piotr Wieliczko z kl. III d oraz Szymon Sławiński z kl. II a. Po zaciętej i widowiskowej walce uczestników wyłoniona została osoba najbogatsza w wiedzę, którą okazał się być Piotr Wieliczko

Ostatni, ale równie atrakcyjny element lekcji stanowiła edukacyjna gra internetowa pt. „Waluty świata”, z którą zmierzył się Michał Wieczorek z kl. III c.  Jako że w grupie siła, zdolna publiczność aktywnie wspierała kolegę w walce o dobry wynik.

Czy uczestnicy z lekcji dowiedzieli się, jak zdobyć fortunę i być naprawdę bogatym? Jeżeli nie o to w niej chodziło, to na pewno dobrą podpowiedź w tej sprawie otrzymali, słuchając zespołu wokalno – instrumentalnego w składzie: Kornelia Bielecka, Paweł Niemiec, Bartłomiej Piszcz, Kacper Rataj, Seweryn Szarpak, Iga Babicz, Izabela Lenart, Antonina Łypczak oraz Zuzanna Stachel, który zaprezentował autorskie wykonanie utworu „Money, Money, Money” zespołu ABBA.             

Lekcja ekonomii przebiegła w miłej atmosferze, a jej uczestnicy zyskali kluczową wiedzę w zakresie ekonomii. Ale to jeszcze nie koniec. Uczniowie szkół podstawowych w Chełmie zmierzą się z tym zagadnieniem już w marcu.

Fot.: Natalia Błaszczuk, Małgorzata Gaj vel Demczuk


 

Debata o pieniądzach w przedszkolu!

20 lutego 2023 r. odbyła się pierwsza część debaty w Miejskim Przedszkolu nr 5 w Chełmie. Grupa pięcio-sześciolatków pod opieką p. Eweliny Piskorskiej i p. dyrektor Doroty Hurko stanęła przed bardzo poważnym zadaniem, którym było uczestnictwo w zajęciach, przeprowadzonych w ramach ogólnopolskiego projektu ,,Złote Szkoły NBP” 2022/2023. Wychowankowie wykazali się ogromną wiedzą w dziedzinie ekonomii podczas pierwszej części spotkania – debaty moderowanej. Najmłodsi wcielili się również w  projektantów banknotu o nominale 15 zł. Ich ogromna kreatywność oraz ponadprzeciętne umiejętności plastyczne przerosły oczekiwania organizatorów, dlatego prace będą wyeksponowane na wystawie w I LO. Gra tematyczna kalambury stanowiła podsumowanie debaty. Pod koniec zajęć prowadzące wyłoniły troje najbardziej aktywnych dzieci, które otrzymały wyróżnienia i nagrody. Całej grupie został przyznany certyfikat honorowych czarniecczyków za udział w projekcie.

Zajęcia przygotowały oraz poprowadziły uczennice klasy II a – Agata Bejda, Aleksandra Górecka, Anna Szumiło i Antonina Wójtowicz, pod kierunkiem p. Teresy Kurzępy oraz p. Katarzyny Stojeckiej. Za zdjęcia, nagranie filmu i montaż odpowiedzialne były: Patrycja Gaj vel Demczuk, Agata Panasiuk, Małgorzata Gaj vel Demczuk.

Ponadto przedstawiciele przedszkola zostali zaproszeni na finał debaty, który odbędzie się 14 marca 2023 roku w I LO w Chełmie.

Powrót

KONTAKT:

I Liceum Ogólnokształcące
im. Stefana Czarnieckiego
ul. Czarnieckiego 8
22-100 Chełm
tel. +48 82 565 38 85

Sekretariat czynny:
poniedziałek - piątek 7.30 - 15.30

www.1lochelm.pl
e-mail: liceum@1lochelm.pl